زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند
سرخط خبرها

شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی در کشور، کدام بیماری‌ها هستند؟

  • کد خبر: ۲۲۱۲۶۲
  • ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲
شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی در کشور، کدام بیماری‌ها هستند؟
فوق تخصص گوارش و بیماری‌های کبدی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سبک زندگی را از مهم‌ترین علل افزایش بار بیماری‌های گوارشی خواند و بر لزوم غربالگری سرطان‌های شایع گوارشی تاکید کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر امیر صادقی با بیان اینکه بیماری‌های دستگاه گوارش از جمله بیماری‌های نسبتاً شایع محسوب می‌شوند، اظهار کرد: شیوع این بیماری‌ها در ایران و دنیا روند صعودی دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه سبک زندگی یکی از مهم‌ترین علت‌های افزایش بار بیماری‌های گوارشی است، خاطرنشان کرد: بی‌تحرکی، عادات بد غذایی و افزایش شیوع چاقی از جمله موارد تشدیدکننده بیماری‌های گوارشی هستند.

شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی 

صادقی با بیان اینکه برخی از بیماری‌های گوارشی بسیار شایع هستند، توضیح داد: کبد چرب و عفونت هلیکوباکترپیلوری معده شیوع ۴۰ تا ۵۰ درصدی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: بیماری رفلاکس معده، بیماری نسبتا شایعی است که آمار ۱۵ تا ۲۰ درصدی در جمعیت کشور دارد و ۱۵ درصد مردم کشور مبتلا به سنگ‌ صفرا هستند.

صادقی با بیان اینکه یبوست به ویژه در زنان یکی دیگر از بیماری‌های شایع در دستگاه گوارش است، ادامه داد: بیش از ۲۰ درصد جامعه به یبوست مزمن مبتلا هستند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره سرطان‌های شایع گوارش و کبد نیز گفت: به دلیل افزایش سن جمعیت و فاکتور‌های خطر بیماری‌ها، متاسفانه این بیماری‌ها نیز در حال رشد هستند. توجه به سلامت دستگاه گوارش اهمیت زیادی دارد؛ به‌طوری‌که از بین هفت سرطان شایع بدن، چهار مورد مربوط به سرطان‌های دستگاه گوارش است.

وی ادامه داد: همچنین از هفت سرطان شایع منجر به مرگ‌ومیر در کشور ما، پنج مورد مربوط به سرطان‌های گوارشی است که اگر بخواهیم این موارد را نام ببریم، می‌توانیم به سرطان معده، روده بزرگ، مری، پانکراس و کبد اشاره کنیم.

اهمیت غربالگری سرطان روده بزرگ

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه پولیپ‌های روده از جمله ضایعات پیش‌سرطانی هستند که شیوع ۲۵ درصدی در سنین بالای ۵۰ سال دارند، اضافه کرد: چنانچه جامعه هدف تحت برنامه‌های غربالگری قرار نگیرد، از هر ۲۰ نفر یک نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ خواهد شد، ضمن اینکه سرطان روده بزرگ در افراد جوان زیر ۵۰ سال در حال افزایش است و این زنگ خطری برای جامعه محسوب می‌شود. پیش از این، از هر ۱۰ نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ، یک نفر کمتر از ۵۰ سال سن داشت ولی متاسفانه در حال حاضر از هر پنج نفر مبتلا، یک نفر زیر ۵۰ سال است.

فوق‌تخصص گوارش و بیماری‌های کبدی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نشانه‌های بیماری‌های گوارشی نیز اشاره کرد و افزود: مثالی که درباره این بیماری‌ها می‌شود بیان کرد اینکه بسیاری از این بیماری‌ها مثل کوه یخ هستند و ما فقط قسمتی از کوه یخ را که بالای آب است، مشاهده می‌کنیم؛ درحالی‌که حجم عمده کوه یخ که زیر آب قرار دارد، اصلا به نظر نمی‌آید.

بی‌اطلاعی ۹۸ درصدی مبتلایان کبد چرب از بیماری خود

صادقی با اشاره به اینکه بیشتر بیماری‌های گوارشی علامت و نشانه اختصاصی ندارند، گفت: این بیماری‌ها معمولا از جمله بیماری‌های بدون علامت تلقی می‌شوند؛ به طور مثال بیشتر مبتلایان به کبد چرب از بیماری خود اطلاعی ندارند، چون این بیماری علامت خاصی هم ایجاد نمی‌کند. ضمن اینکه مبتلایان به عفونت‌های هلیکوباکترپیلوری و زخم‌های گوارشی تا زمانی‌که دچار عوارضی مثل خونریزی و انسداد نشوند یا حتی در فاز‌های انتهایی مبتلا به سرطان قرار نگیرند، متوجه بیماری نمی‌شوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره بیماری سلیاک نیز گفت: اغلب مبتلایان فاقد علامت‌های بالینی هستند.

وی اضافه کرد: چنانچه مبتلایان به بیماری‌های گوارشی تحت غربالگری و برنامه‌های تشخیصی زودهنگام آن قرار نگیرند، ممکن است در فاز نهایی بیماری، درمانشان بسیار پیچیده یا غیرممکن شود.

صادقی در ادامه، اهمیت اجرای برنامه‌های تشخیص زودهنگام و غربالگری را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: عمده سرطان‌های دستگاه گوارش تا زمانی‌که علامتی ندارند بدون تشخیص می‌مانند و زمانی‌که علامت‌دار می‌شوند، اقدامات درمانی به اندازه کفایت کارساز و موثر نیست.

سن غربالگری سرطان روده بزرگ

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بیان کرد: تمام جمعیت ۴۵ تا ۷۵ ساله باید تحت غربالگری روده بزرگ قرار بگیرند. این غربالگری‌ می‌تواند به شکل تست‌های مدفوع یا به‌صورت سالیانه یا کولونوسکوپ هر ۱۰ سال یک‌بار باشد. بنابراین، افراد ۴۵ تا ۷۵ سال حتی اگر هیچ‌گونه نشانه بالینی ندارند، باید برنامه غربالگری روده بزرگ را انجام دهند.

وی به افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند، هشدار داد: سن غربالگری در این افراد ۱۰ سال کمتر از سایرین است. ضمن اینکه بازه‌های زمانی غربالگری در این افراد کاهش پیدا می‌کند. عمدتا افرادی که سابقه غربالگری روده بزرگ دارند، باید برنامه غربالگری خود را حتما توسط کولونوسکوپی انجام دهند و تنها به تست‌های مدفوع اکتفا نکنند. این افراد باید هر پنج سال یک‌بار، تحت برنامه‌های غربالگری قرار گیرند.

دومین سرطان شایع و قابل پیشگیری نیز سرطان معده است که این عضو هیئت‌علمی دانشگاه به آن اشاره کرد و افزود: عفونت هلیکوباکتری، شایع‌ترین عامل سرطان معده است و توصیه می‌شود در کشور‌هایی مثل ایران که سرطان شیوع بیشتری دارد، افراد تحت غربالگری این سرطان قرار گیرند.

مبتلایان به دیابت و چربی خون از نظر ابتلا به کبد چرب نیز تحت بررسی قرار گیرند

وی با اشاره به اینکه سرطان کبد یکی دیگر از بیماری‌های شایع دستگاه گوارش است، ادامه داد: در برخی گروه‌ها، حتما بررسی این بیماری در دستورکار است؛ به طور مثال برای افرادی که شاخص توده بدنی یا BMI آنان بالاتر از ۲۵ است یا دور کمر در مردان بیش از ۱۰۰ سانت و در زنان بیش از ۹۰ سانت باشد، غربالگری کبد چرب ضرورت دارد؛ ضمن اینکه مبتلایان به دیابت، پرفشاری خون و چربی خون بالا هم باید از نظر ابتلا به کبد چرب تحت بررسی باشند.

فوق‌تخصص گوارش و بیماری‌های کبدی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه امروزه شایع‌ترین علت ابتلا به سرطان کبد، کبد چرب است، اضافه کرد: بیماری هپاتیتB نیز یکی از معضلات کشور است و افراد باید تحت بررسی و غربالگری قرار گیرند.

صادقی به راه‌های پیشگیری از بیماری‌های گوارشی نیز اشاره کرد و افزود: داشتن سبک زندگی سالم، انجام برنامه‌های ورزشی منظم حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ دقیقه در هفته، برنامه‌ها و عادات غذایی مناسب و همچنین رژیم‌های غذایی مناسب، نداشتن اضافه وزن و پرهیز از مصرف سیگار و الکل باید مورد توجه باشد.

وی هشدار داد: به هیچ عنوان مصرف سالم و بی‌خطر الکل معنایی ندارد و سالم‌ترین میزان مصرف الکل صفر گرم در روز است و در کنار آن باید برنامه‌های غربالگری و زودهنگام مدنظر باشد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->